Den här sidan använder cookies. Genom att fortsätta accepteras ditt samtycke. Learn more

148.1m FM

Avtalet galler i sex manader

opinion

Jag tolkar frågan som att du och arbetsgivaren har kommit överens om en ömsesidig uppsägningstid på sex månader. Om jag misstolkat frågan får du gärna återkomma i kommentarerna.

Uppsägningstid för hyresrätt

I mitt svar utgår jag från att lagen om anställningsskydd LAS är tillämplig är du t. Jag utgår också från att kollektivavtal inte föreskrivit andra uppsägningstider än LAS. Ett avtal som missgynnar arbetstagaren är ogiltigt i den delen 2 § andra stycket LAS. Du och arbetsgivaren kan alltså komma överens om att arbetsgivaren ska ha längre uppsägningstid, men ett avtal som istället är mindre förmånligt för dig är ogiltigt.

En månads uppsägningstid gäller för både arbetsgivaren och för arbetstagaren. Om arbetsgivaren säger upp dig har du rätt till längre uppsägningstid beroende på hur länge du har jobbat hos arbetsgivaren 11 § LAS. Om du väljer att sluta efter fem Avtalet galler i sex manader gäller en månads uppsägningstid.

Ett avtal som föreskriver att du ha sex månaders uppsägningstid om du säger upp dig är ogiltigt. "Avtalet galler i sex manader" en juridisk fråga. Är ett avtal om uppsägningstid på sex månader giltigt? Börja en anställning 22 maj i år.

När det gäller VD-avtal finns...

Har inte fått något anställningsavtal men skrivit på ett uppsägningsavtal på 6 månader. Vad gäller om jag vill sluta efter 5 månader? Utgångspunkter för frågan Jag tolkar frågan som att du och arbetsgivaren har kommit överens om en ömsesidig uppsägningstid på sex månader.

Om arbetsgivaren säger upp dig har du rätt till längre uppsägningstid Avtalet galler i sex manader på hur länge du har jobbat hos arbetsgivaren 11 § LAS Slutsats Om du väljer att sluta efter fem månader gäller en månads uppsägningstid.

Fick du svar på din fråga? Boka tid med jurist Lös juridiska problem genom vår webb- och telefonrådgivning. Jobba hos oss Vi formar Sveriges framtida stjärnjurister. Senaste besvarade frågorna inom Uppsägning och avskedande Vad gäller vid Avtalet galler i sex manader Saltmätargatan 5 59 Stockholm 04 Mån-fre info lawline.

Vänligen välj företag eller privat. Glömt lösenord Bli en av oss Stäng. Intruktioner för att återställa lösenordet skickas till er e-post. En länk för att återställa ert lösenord har skickats till er e-post. Du kan endast välja telefonrådgivning om du ställer en Expressfråga. Lawline besvarar cirka juridiska frågor per månad gratis!

Uppsägningstid för bostad som hyrs...

Får vi in fler frågor kan vi tyvärr inte garantera att du får svar. Vill du bli garanterad svar inom 3 dagar kan du välja Lawline Express. Antal inkomna frågor denna månad: Härligt att du fått hjälp av vår rådgivning! Vill du ha hjälp med någon annan juridisk frågeställning välj något av följande. Sök frågor och svar.

Om du väljer att sluta...

Beklagar att du inte fick svar på din fråga. Som tur är kan du välja något av följande alternativ för att få hjälp. Vad bra att vi kunde hjälpa dig med din juridiska frågeställning! Är du intresserad av att få löpande hjälp med juridiken till en fast månadskostnad om kr? Ja tack, jag vill veta mer om Lawline Premium. Nej tack, jag är nöjd för tillfället.

Ring oss för juridisk rådgivning på tel. En provanställning får gälla högst Avtalet galler i sex manader månader. Om det inte finns ett lokalt avtal på arbetsplatsen gäller lagen om anställningsskydd (LAS).

Nedan följer det som vi...

När det gäller VD-avtal finns det primärt två aspekter att beakta, eftersom VD- avtal i flera lång uppsägningstid från arbetsgivarens sida om minst sex månader. havare utses får ske under högst sex månader. Lokalt avtal Det som sägs i första stycket gäller inte i den mån arbetsgivaren medger annat.

DU ÄR HÄR:
Nyhetsflöde